Tutorial Header Transparent

by - 11:55 AM


Assalamalaikum, hai-hai uolls...
Tiba-tiba kerajinan diri ini datang, so saya akan buat tutorial header transparent.
sebab ada orang tanya saya pasal ni, antaranya ialah cousin-cousin saya dan sahabat . So, kalau mau explain kat diorang sorang-sorang, malas lah mau ulang benda yang sama. Jadi saya ambil keputusan untuk share dan buat tutor header transparent nie.Sebelum saya mulakan tuutorial ini, saya cuma mau bagi tau yang Freebies Washed Denim Template Original Code, saya pindahkan. CLICK >> HERE

Part 1 : Buat Header



First, kamu buka photo editor kamu, contohnya saya, saya suka guna Photoscape,


For photoscape, tekan editor and klik menu .seterusnya klik new photo. 



Masa kat new photo nie, kamu tentukanlah width header yang kamu suka..


Masa untuk meng-edit. 
Part edit-meng-edit nie, ikut suka dan citarasa kamu lah mau buat header yang macam mana. Contohnya, saya, saya buat yang simple macam ni dulu untuk permulaan. Dah dapat bayangan kah macam mana header nie kalau di letak kat blog.?? Hahah


 Part 2: Tukarkan format JPEG kepada PNG


Untuk buatkan header saya nie transparent, saya suka guna PIXLREDITOR. Cara guna dia nie pun senang. Tengok langkah kat bawah nie pula. 


Kita klik open image from computer yang kat atas tu , dan kita cari header yang sudah kita buat tadi. Kita klik benda yang saya klik kat tepi tu, wand tools nama dia. Lepas tu kita double klik kat header kita tadi, dan dia akan jadi auto select all.


Masa dia sudah select all tu, kita tekan right klik dan tekan kat invert selection. masa nie, dia akan select header kita saja, background dia di belakang tu ~~~ dibiarkan begitu sajaaa.Lepas tekan invert slecetion, kita cuma perlu copy and paste.. untuk copy, kita cuma tekan CTRL + C.


Dan untuk paste dia pula, kita kena tekan file, new image, dan jangan lupa tick PNG


Lepas tu kita cuma perlu tekan CTRL+V, dan header anda tadi akan di tampal kat situ.
amacam..??? cantik kah..???


 Dan akhir sekali, klik save. part Save dia nie jangan keliru, dia akan save format JPEG, tapi kita kena tukar dia sendiri ke PNG. so, tengok macam dalam gambar tu ya....

dah siap... Jom kita tengok hasil dia macam mana.... Ok tak..??



OK, Congratulation gaisss... kita siap...mana-mana yang mau buat transparent header tu, bolehlah cuba cara nie.


You May Also Like

1 commest[s]

  1. Thankyou awak sbb sudi share tuto ni. Ika pun suka guna photoscape. Senang sgt sgt nak guna :) Hee.
    https://ikashoid.blogspot.my/2018/03/book-review-bila-kupetik-gitar-by-fahmi.html

    ReplyDelete