Hide And Seek -Nortaqifa Abd Shaidi

by - 11:45 PM

Assalamualaikum readership...
Senang cerita kita straight to the point... pengalaman saya sendiri sesat setempat.. aceewah.. ingat lari setempat kah macam mana..??




Tapi serius, memang tiada jalan...
Kejadian ni berlaku kira-kira 12 atau 13 yang lalu ..masa tu saya masih lagi sekolah rendah... Tapi cerita ni masih di ingat oleh saya, ibu ,ayah dan lain-lain hingga sekarang.
Mau di jadikan cerita, saya dan family berkunjung dan bermalam di rumah pakcik saya.
Rumah diorang nie style flat dan diorang tinggal di tingkat 4..

Masa petang tu, kami semua ramai-ramai kumpul di rumah pakcik... Orang-orang tua sibuk bercerita dan berkaraoke.. Saya, adik-adik dan sepupu seronok bermain...
Kami mewarna buku, melukis, bergosip [lah sangat..]
Tiba-tiba, sel-sel otak saya berhubung.. Saya bagi idea kat sepupu supaya kami main tapuk-tapuk [Hide and seek]. Dengar macam best, dan kami semua setuju mau main permainan ni, dengan syarat sembunyi dalam kawasan rumah saja dan tidak boleh keluar dari pintu utama. OK DEAL... kami semua setuju.
Kami main tapuk-tapuk round pertama, semua okay... main lagi round ke dua...masih lagi okay.. waktu tu saya rasa dalam pukul 4 ptang.. kami main round ketiga, which is last round before everything gone wrong..
Untuk pusingan ketiga ni, saya memilih untuk sembunyi dalam almari sepupu saya.. Tapi yang saya pelik, saya masuk saja dalam almari tu, saya tidak dengar sudah bunyi orang berkaraoke di ruang tamu. Saya rasa macam saya dalam hutan. Sunyi sepi...
Tapi saya tidak hiraukan semua tu, sebab yang saya tahu, kami tengah bermain.
Saya tunggu punya tunggu punya tunggu, diorang tidak jumpa saya...

Ok lah.. saya tunggu diorang cari saya dan rasanya sudah 6 minit.. takkan belum jumpa lagi..?? Baiklah, saya sendiri keluar dari almari... saya keluar saja dari almari, bilik tu kosong, pintu bertutup...saya pun buat tidak tau saja..
tidak lama lepas tu pintu bilik di buka dan saya cepat-cepat masuk balik ke dalam almari. Almari tu pun bukan nya besar sangat... sederhana saja..
Saya tutup mata saya supaya diorang tidak jumpa saya dan hajat saya tercapai...
saya nampak ibu saya menangis membuka almari, membelek2 semua baju yang bergantungan...tapi pelik.

Kenapa ibu menangis..??
Kenapa ibu panggil nama saya..??
Kenapa sepupu saya ikut nangis.??
nenek saya kenapa??

masa tu semua jadi serba tidak kena.. banyak persoalan yang berada di minda banyak tanda tanya dan juga apa saja...[ itu lagu najwa latif]... hahhah..


Tapi memandangkan saya pun masih lagi adik-adik masa tu, saya biarkan saja dan menganggap semuanya seronok.. . Tapi lama-kelamaan, semuanya jadi tidak seronok.. Saya cuma nampak orang hitam dekat depan almari..which is saya sendiri tidak tau apa kah kebendaan itu..Saya cuma nampak orang hitam dekat depan almari..which is saya sendiri tidak tau apa kah kebendaan itu..
saya bersembunyi sampai ibu pun tidak jumpa saya..???
rasanya mau dekat 5 kali ibu tutup buka almari, tapi tidak jumpa saya.. saya panggil ibu, tapi ibu tidak dengar...

OK mungkin ini PRANK....

saya keluar dari almari, ibu duduk atas katil, sepupuku semua menjelaskan apa yang terjadi.. saya dengar semua apa yang diorang cakap...
saya pergi ke jendela . Saya ternampak ayah dan pakcik-pakcik di bawah..
sambil memanggil nama saya..

“Iffah...!..Iffah.!”

berulang kali...ok.. start dari situ, saya tau yang saya halimunan..??
Sebab saya berdiri di jendela tapi diorang tidak nampak saya.. saya nampak diorang semua.. apa sudah jadi..??

saya dengan kebingunan sendiri, masuk balik ke dalam almari... duduk diam-diam... termenung sendiri dalam gelap...
Tiba-tiba, saya terdengar azan...

“Aik...Azan apa jam 4.30pm nie..?? Asar sudah jam 3 tadi.”
P!intu almari di buka lagi terus saya keluar dari almari... ibu saya terkejut...
Ibu goncang badan saya... tanya saya dari mana....

Ibu call ayah bagi tau yang ibu sudah jumpa saya...

Ibu cakap saya hilang dari jam 4pm sebab sepupu tidak jumpa di mana saya sembunyi..
Diorang jumpa jam 6.30 pm masa Azan Maghrib sudah..

“What..??!! 6.30pm..??”

Haha...:saya dari tadi duduk dalam almari... Saya dari tadi berdiri di tepi jendela... hahah..

Nenek cakap...kalau bukan azan... mungkin saya tidak sudah di jumpai sampai sekarang...

Masa tu saya tiada feel apa-apa pun.. adoiiii... apalahhh..
Sampai hari ni...kalau ibu cerita.. saya mau ketawa...hahahah... macam lawak jak...

You May Also Like

4 commest[s]

  1. patutlaa orang tua tua marah benar kalau nak main nyorok2.. memang nenek akan marah kami masa kecik2.. bila da besar bru faham sebab penah terbaca perkara macam ni. alhamdulillah semua selamat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu lah kak.. dulu masa budak2 semuanya best..org tua cakap pun x mau dengar...kan mendapat sudah..hahah

      Delete
  2. ADUHHH...
    boleh pulak ncn tu ya... nasib la xjd apa apa...
    nasib la jumpa balik...alahai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. iya..masa tu azan maghrib...baru jumpa.. saya rasa saya sembunyi kejap jak...10 min macam tu.. rupanya, diorang cari saya sdah brapa jam...

      Delete