Bersangka baik Atau Buruk.?

by - 2:05 PM


ASSALAMUALAIKUM WBT.

Hi..Hello yallss...finally I'm back with another storry... dan cerita kali ini based on TRUE STORY aku sendiri...*ulang suara* TRUE STORY... kalau ada lemah semangat jangan baca... 

Mau di jadikan cerita, hari Jumaat minggu lalu aku ikut Maksu ngan Paksu aku p KK,.. Tapi bukan kami 3 orang jak lah... sebab nenek aku ikut, lepas tu ada anak-anak paksu aku [Akim n Anis] , and ada sorang Kazen paksu aku, Mizie..

Image result for gambar musafir
[sekadar gambar hiasan..kami musafir takda lah naik Unta..haha..INIKAN CONTOH]

Mula lah cerita kami semua sebagai sang musafir di bulan Ramadhan..[ayat Paksu].  Kami bertolak dari  Kudat lebih kurang pukul 3.00 pm lah cam tu..
 Dipendekkan cerita, waktu tu pukul 6.29 pm suda, meaning to say itu waktu berbuka puasa.... masa berbuka puasa tu kami tak jumpa mana-mana gerai di tepi jalan ..nasib baik nenek ada bawa mineral water..dan ...Nasib baik juga paksu ada beli jagung ...boleh lah kami berbuka puasa ...

Jalan punya jalan, masa kat T****n...kami jumpa satu restoran kat tepi jalan tu.. Nama restoran tu di rahsiakan... Macam biasa lah duduk ..order..makan... then siap. Tengah semua orang mau masuk kereta, Akim pula mau cari tandas..sakit perut katanya.. Aku, Maksu, Anis ngan nenek pun pegi lah tanya kat waiter tu..tandas nya kat mana...Then dia cakap..

" jalan terus, tangga kedua.. masuk terus p hujung..ada tandas"

" Ok..Terima kasih"

Aku tengok lah tempat yang macam dia cakap kan tu.. terkejut juga aku.. Apahal tempat dia gelap semacam... samar-samar..seram pulak... [as i expected, hujung dan jauh sikit dari restoran, if something happen...tiada siapa tau]
bukan kita ni mau takut kat hantu jembalang...tapi perasaan masa tu memang tak best..
tiba-tiba maksu cakap...

"Pong, betul kah jalan nya ni.?"

"Betul lah ni maksu..tangga kedua kan.."

Makin dekat kami ngan tangga  tu, makin kuat kami dengar suara orang... macam meroyan pun ada... tapi memandangkan itu restoran...kami buat-buat relax..biar pun masa tu jantung kami *dup..dap..dup..dap...*..
Kami naik tangga then masuk..sakit juga telinga kami dengar suara orang tu..kami kat pintu tapi tak terus masuk..kami tengok sekeliling... kat sebelah kiri ada satu bilik kecil... pintu nya terbuka luas..
rasa-rasa line clear, kami masuk...

aku sempat juga jeling kat orang dalm bilik tu, Dia pakai pakaian serba hitam...duduk atas dua sejadah. pegang tasbih then meroyan...ingat berzikir tapi tidak...dia dari tadi sebut
" gah..goh..gah..goh..gah.."

Aku balik-balik cakap dalam hati..bersangka baik saja lah...mungkin dia ni *Istimewa*.... tapi perlakuan nya tu membuatkan aku susah mau bersangka baik..

Dia duduk atas sejadah sambil kaki dilunjurkan kedepan...lepas tu menyanyi ngan menari...Dia berdiri sambil lompat-lompat then Rukuk...

Ya Allah...takut nya kami masa tu... and masa kami takut tu lah nenek keluar ..kami dalam tu tawakal jak...Akim ada cakap kat maksu..

" Mama..kenapa dia tu gah..gah..gah..gah...?"
"isshh...diam..jangan banyak cakap...pakai pampers cepat"

lepas Akim pakai pampers, kami terus keluar...sempat juga aku jeling balik kat orang tu..
dia peggang satu buku kecil macam Yassiin..tapi aku tak nampak tulisan Yassiin...mata dia pandang kat atas..sambil menyanyi...rasa nya lagu untuk menyembah...Wallahualam.. aku tak tau...


belum sempat aku alihkan pandangan aku...dia sudah memandang tajam tepat kat aku... aku pun apa lagi...terus jalan keluar tanpa menoleh sana sini...
 kami jalan.. cepat-cepat masuk kereta...aku ngan maksu mau bersuara pun sekat-sekat sebab takut....ahhaha..
Paksu tanya..kami jawab tapi suara masi bergegar....macam baru lepas dikejar anjing...hahha...

Tapi serius tempat tu memang seram..hahaa... persoalannya di sini....salahkah aku bersangka buruk kat orang tu..huhu...

Maaf kalau entry aku kali ni menyinggung perasaan...

 




You May Also Like

0 commest[s]