Jelajah Pendidikan dan Kemahiran : SESI MOTIVASI by AIZAD JURAIMI

Saturday, August 20, 2016,12:50 PM | Comment

hai semua... harapnya semua sahabat sihat selalu..Inshaallah... Syukur Alhamdulillah, sebab hari ni masih di beri peluang untuk berkongsi sedikit pengetahuan dan pengalaman menarik yang iffah dapat sepanjang program tu diadakan....


PENGENALAN


Motivasi by Aizad Juraimi...
siapa Aizad Juraimi..?? penyanyi ka..?? pemain bola kah..?? atau pensyarah kah..??

pembaca...sekalian.. beliau seorang manusia biasa...hidup macam kita semua... ada kawan...pernah sekolah.. dia tiada MAGIC pun..so..dia insan biasa...
Apa yang membuat kan beliau kelihatan 'HEBAT','AJAIB','MAJU'..

biar iffah cerita sikit....

HEBAT

Dalam ceramah motivasi nya tu beliau mengaku.... dia seorang yang PASSIVE...ulang suara...PASSIVE...
sseperti yang yalls semua tau..passive tu macam pendiam...confidence level dia rendah...macam tu..passive lah...tidak aktif..tapi nakal...

"mengakulah semua nakal"katanya.

so...macam mana beliau boleh jadi seorang yang active .... sebab orang cakap..
"di mana ada kemahuan...disitu ada jalan"
bermulanya penglibatan beliau yang pertama dalam program kesukarelawan..

katanya:

"bessstttt..boleh berkenlan ngan ramai kawan..."

lepas tu..dia ikut lagi program lain..dia pergi ke Kemboja, Pakistan, Syria, Indonesia dan banyak tempat lagi...

HEBAT...dia dulunya seorang yang passive...tapi boleh menjadi ketua traumatic healing...??
tabik toing-toing...


AJAIB

semasa di Syria katanya,.. nyawa beliau hampir melayang apabila seorang tentera Palestin mengacukan heavy-gun tepat kat dadanya...sebab..????
powerbank disangka bom... Allahu Akhbar,.Alhamdulillah.. nyawa beliau masih panjang...
malam pertama beliau di Syria, menangis...dengan keadaan kanak-kanak di sana...keadaan darurat...dan paling beliau highlight kan masa bercerita...beliau sedar bahawa peluangnya hidup di bumi Syria amat tipis...sebab bila-bila masa saja tempat mereka boleh terkena bom...

kami pendengar nie pun terasa sebak mendengar luahannya...

Satu hari, beliau terkena tempias bom...berdarah...sakit...sebak..sedih... mengenang ibunya yang jauh di Malaysia....
Takut rasanya..takut tidak sempat bertemu Bonda yang di cintai...
hanya melalui telefon beliau dapat menyampaikan pesanan kepada Bonda nya...

"KALAU SAYA BALIK RAYA, SAYA BALIK...KALAU SAYA TAK BALIK HALALKAN MAKAN MINUM SAYA... SEDEKAHKAN SEMUA BARANG-BARANG SAYA KEPADA ORANG YANG LEBIH MEMERLUKAN."

bayangkan remuknya hati bonda Aizad Juraimi apabila mendengar kata-kata anak keduanya itu...tapi berkat doa tidak putus-putus.. Alhamdulillah..beliau terselamat...
disana beliau mengenal erti Syukur....


MAJU

orangnya dulu nakal...dugaan hidupnya berat...tapi..sejak beliau bergiat aktif dalam bidang nie..beliau semakin maju..
berkat doa bondanya...doa kawannya...dan doa semua orang yang mengenalinya...beliau telah dinobatkan sebagai:-


  • Tokoh Belia Negeri Selangor 2016
  • Penerima Anugerah Remaja Perdana Rakan Muda Tahap Emas 2014
  • The Duke Of Edinburgh's International Award


selepas apa yang beliau lakukan sehingga hampir mengorbankan nyawa nya sendiri....layaklah beliau mendapat gelaran belia muda yang BERANI.
beliau kini bergerak ke hampir seluruh negara untuk memotivasikan semua belia agar jangan pernah mengalah dalam melakukan sesuatu yang baik.
biar tiada gajinya...percayalah rezeki itu sentiasa ada dimana-mana.

pesananya:-


" walau dimanapun kita...kalau kia mau berjaya...kita mesti BERDOA...kita mesti BERSYUKUR..supaya kita sentiasa ingat..hidup kita nie kadang di atas dan kadang dibawah...doa tu penting..doa lah yang paling mujarab di dunia...beryukur itu wajib...sebab bersyukur lah kita sentiasa rasa hidup kita ini bertuah...kita bernafas pun seharusnya bersyukur sebab masih diberi peluang untuk bertaubat...Macam mana pun ibu ayah kita, hormati mereka..dan akhirnya kita haruslah ada IDOLA untuk dijadikan sumber inspirasi kita....kita mau berjaya macam idola kita, kita buat apa yang dia buat..."-Aizad Juraimi.


Image may contain: one or more people, crowd and indoor


Alhamdulillah...beliau telah meyakinkan ramai orang bahawa kesempitan hidup...kerumitan hidup bukan penghalang...malahan menjadi pendorong kepada kita untuk berjaya....
beliau sendiri tidak pernah terfikir untuk berdiri di atas pentas dan mendapat tepukan gemuruh daripada audience...tapi..atas semangat dan rasa tanggungjawab untuk berkongsi pengalaman ..beliau sahut cabaran itu....


By the way... HAPPY BIRTHDAY KEPADA PUAN ROHAYA BINTI MOHAMMAD IBRAHIM [ Bonda kepada Aizad] serta PUAN HAYATI HASSAN [ Bonda kepada cik Ziera-rakan seperjuangan Aizad]...Semoga panjang umur, dimurahkan rezeki dan sihat selalu...Inshaallah...Amin..


Suasana ketika Aizad Juraimi berada di SEMEKAR



Image may contain: 3 people, people smiling
Ustaz Mustaqim dan Aizad Juraimi


Image may contain: one or more people, crowd and indoor
Beliau berucap dipentas



Image may contain: 7 people, people smiling, sunglasses
Pelajar form 5 SEMEKAR dengan Aizad


Image may contain: 4 people, people smiling, people standing and sunglasses
Pelajar form6 SEMEKAR





dengan tamatnya entry bersiri saya yang ke-3 nie..maka..habis lah sudah cerita pasal Jelajah Pendidikan dan Kemahiran ni..lepas nie entry lain sudah...ok..hihihi..


#SEMEKAR
#1B1K
#MBM
#MBS
#SABAH_MAHIR
#MENGGERAK_BELIA_MALAYSIA



Credit (picture) :
1 Belia 1 Kemahiran
Aizad Juraimi Official

Credit :
SMK Abdul Rahim Kudat
1 Belia 1 Kemahiran
Aizad Juraimi Officiial










Yang Benar : NORTAQIFA ABD SHAIDI | A SABAHAN BLOGGER

0 commest[s]:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © . All Right Reserved by NORTAQIFA